Geen verbetering zonder verbinding, en geen advies zonder een focus op implementatie. Het moet immers wel ergens toe leiden. Naast focus op het te behalen resultaat zelf, is er ook aandacht voor de schoonheid van de oplossing. Het is een kunst om een goede robuuste oplossing te vinden, die eenvoudig te begrijpen is, duidelijkheid geeft over de weg ernaartoe en snel het rendement oplevert dat de organisatie wenst (economisch, sociaal, politiek of anderszins).
-
Inhoud:
- Wat voor soort problemen los ik op?
- Producten of services
- Waarom kies je mij?
- Werkwijze en tariefstelling
WAT VOOR SOORT PROBLEMEN LOS IK OP?
Een greep uit de vraagstellingen die op mijn pad zijn gekomen:
Te veel voorraad van producten die je op dat moment niet verkoopt, hoe los je dat op?
In veel gevallen levert de introductie van systemen te weinig op en kost het te veel. Waar zit hem dat in en hoe kan het beter? Soms is minder het antwoord!
Het is voor alle partijen, zowel intern als extern, van belang om te begrijpen waar dit verschil in zit. Net zoals het hebben van voorraad, levert het verschil tussen levertijd en doorlooptijd verschillende partijen voordeel op, maar tegen een bepaalde prijs.
Deze kennis is zinvol bij het onderhandelen tussen partijen en het maken van gerichte keuzes ten aanzien van productaanbod, levertijd, prijsstelling en servicegraad.
Het vraagt soms om een grondige analyse, vanuit een ander gezichtspunt dan de organisatie gewend is, om de ‘echte’ oorzaak te vinden.
Soms vraagt de situatie om korte termijn crash-acties zodat er snel voldoende tijd en rust komt om een structurelere oplossing te vinden en te implementeren.
Als de financiële administratie niet aansluit, komt dit vaak door een onwenselijke ontkoppeling van de financiële en de operationele administratie en het niet scherp genoeg krijgen van wat de ‘eigenlijke’ informatiebehoefte is vanuit financieel perspectief. Bij een juiste inrichting levert het systeem al automatisch de gewenste informatie, maar vaak vindbaar op een onverwachte plek en in andere terminologie.
Ondernemen is het afwegen van tegengestelde belangen. De klant is misschien koning, maar u bent geen hofnar. Vaak is het bespreken, expliciteren en detailleren van verschillende belangen van de verschillende stakeholders en het ontwikkelen van een systeem dat die variëteit ondersteunt al voldoende om een voor alle partijen goede en profijtelijke samenwerking te realiseren.
De besparingen in tijd leveren pas echt rendement op, als de organisatie in staat is om die vrijgekomen tijd te verzilveren. De kapitaliseerbaarheid van de besparing is een vaak vergeten factor bij de keuzes tussen projecten en is belangrijk om mee te nemen bij het ontwerp.
Het is de kunst om de noodzakelijke korte termijn handelingen zodanig op te zetten dat ze ook op langere termijn bijdragen aan de gekozen koers en strategie. Het is als het oplossen van verschillende gedeelten van een legpuzzel, waarbij je moet zorgen dat deze losse vlakken uiteindelijk in elkaar zullen passen.
Het is lastig voor organisaties om druk te blijven zetten en trouw te blijven aan de door hun zelf gestelde ambitie. Hier kan het helpen om periodiek te kijken of de realisatie nog in lijn is met het voornemen en wat er eventueel bijgesteld moet worden. Bijstellingen zijn af en toe noodzakelijk, maar als organisatie wil je niet dat je ze onbewust laat gebeuren.
PRODUCTEN OF SERVICES
Er is veelal behoefte aan een of meer van de onderstaande producten of services:
-
Analyse en diagnose
-
Het snel en goed zicht krijgen op processen, problemen en haalbare oplossingen is essentieel voor het realiseren van prestatieverbeteringen
-
Initatief en resultaat
-
Elke organisatie is voornamelijk bezig om de schoorsteen rokende te houden en het is moeilijk om echt focus te houden op de voorgenomen verbeteringen. Daarom is er vaak behoefte aan het aanjagen van verandering en stimuleren van actie- en oplossingsgerichtheid!
-
Concrete, solide en duurzame prestatieverbeteringen
-
Te veel prestatieverbeteringen blijken achteraf tijdelijk of alleen optisch.
De door mij geïmplementeerde verbeteringen zijn solide, duurzaam en gedragen:
-
Door het altijd in de gaten houden van de link naar het primaire proces en de toegevoegde waarde van elke proces of organisatieonderdeel.
-
Door haalbare compromissen te formuleren die uitvoerbaar zijn, recht doen aan de actuele situatie maar wel waarborgt dat de organisatie als geheel zicht houdt op het einddoel en de route er naar toe.
-
Verbeteren met wat er al is
-
Verbeteringen moeten het te vaak hebben van nieuw aan te schaffen zaken. Door eerst te kijken hoe je de verbetering kan realiseren met wat al aanwezig is, wordt duidelijk wat kan worden gerepareerd, wat gerevitaliseerd en wat er echt mist. Dit geeft doorgaans meer draagvlak binnen de organisatie en vormt, als iets nieuws nodig is, een goede basis voor gerichte investeringen in tweede termijn.
-
Structureren en temporiseren van acties en activiteiten
-
Bij veranderingen is er enerzijds behoefte aan het praktisch en zinvol opdelen van het grotere geheel in realiseerbare en bestuurbare projecten.
Anderzijds is er behoefte om de verschillende concrete oplossingen in te bedden in het strategisch perspectief van de onderneming. (Doe in principe niets wat je later niet kunt blijven gebruiken!) -
Zicht op rendement en financiering
-
Zicht op hoe de verbetering kan worden gekapitaliseerd
Vergoeding op maat, des gewenst gebaseerd op deelname in risico en rendement
Minimaliseert risico’s en optimaliseert revenuen
WAAROM KIES JE MIJ?
- Groot analytisch vermogen en brede praktijkervaring
- Snel de kern van complexe problemen in beeld
- In staat om praktische, haalbare oplossingen te vinden, inclusief hoe je dit als organisatie het best kunt implementeren en hoe je uiteindelijk borgt dat de gepleegde inspanning ook tot het gewenste en beoogde resultaat leiden (kapitaliseren).
- Betrokken verbinder die niet alleen mensen, maar ook verschillende vakgebieden en terreinen bij elkaar brengt.
- Resultaat gerichte verbeteraar, die de organisatie uiteindelijk beter achterlaat.
Het resultaat van mijn inspanning is een juiste mix van de volgende kenmerken:
WERKWIJZE EN TARIEFSTELLING
Afhankelijk van de soort vraagstelling, de aangeboden oplossing of de fase van een project zijn verschillende beloningsvormen denkbaar.
-
Uren x tarief
-
Uren keer tarief (time & material basis),
vaak wel gemaximeerd zodat u geen blanco cheque tekent.
-
Prestatiebeloning
-
Als is vastgesteld wat het verbeter potentieel is en welke voordelen er te behalen zijn kan in overleg een beloning worden afgesproken die gerelateerd is aan de te behalen resultaten.
-
Hier is sprake van een trade-off tussen te lopen risico en de verwachte opbrengst. Als de verwachte opbrengst hoog is, dan levert in eerste instantie een vergoeding op ‘uren x tarief’ u het meeste waarde op. Opbrengst en risico liggen bij u.
Soms wordt er echter gekozen voor het delen van risico en opbrengst door een combinatie te kiezen waarbij een beperkte vergoeding tijdens de uitvoering wordt betaald en in een later stadium, een afsluitende beloning op basis van de gerealiseerde resultaten.
In dat geval betaalt u minder bij minder resultaat, maar uiteindelijk meer als het geheel ook meer rendement oplevert.
-
Vast tarief
-
Voor trainingsactiviteiten en verbeteractiviteit die vooraf duidelijk omlijnd zijn, of activiteiten waar geen directe financiële voordelen te kwantificeren zijn, kan een vaste prijs worden overeengekomen.




